פרויקט "תעביר את זה הלאה" של ביה"ס מאור שבמרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, זכה בפרס הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות

בי'ס מאור - הגינה הטיפולית  צילמה אביה שטרן (הגדל)

 

פרויקט "תעביר את זה הלאה" שהוצע ע"י אפרת לוין ואביה שטרן מביה"ס מאור שמשרת את מחלקות הנוער שבמרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, זכה בפרס הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, לטיפוח יצירתיות וחדשנות בחינוך, בשיתוף משרד החינוך.

 

מהות הפרויקט: בבי"ס מאור קיימת גינה טיפולית המאפשרת לתלמידים חשיפה לטבע, למידה חווייתית, והקניית מיומנויות תעסוקתיות. בשנה שעברה, במסגרת הרחבת הקשר עם הקהילה, עבדו תלמידים מבי"ס מאור בתחזוקה של "גן הנדיב" בזיכרון יעקב, לצורך לימוד מיומנויות עבודה. מתוך התלמידים שהוכשרו לעבודת הגננות בגינה הטיפולית של רמת הנדיב, נבחרו 4 תלמידים, שמשמשים כחונכים ל-4 תלמידים מכיתות צעירות יותר, לעבודה בגינה הטיפולית של ביה"ס. השאיפה היא שתלמידים אלו יהפכו בעצמם לחונכים בעתיד ו"יעבירו את זה הלאה".

 

לצורך הפרויקט, הכשירו התלמידים שטח המהווה הרחבה לגינה הקיימת, תכננו את המתאר שלה, בחרו את הצמחים המתאימים לגידול, ובימים אלה עוסקים בשתילה, כדי שיתנסו בכל שלבי הקמת גינה.

 

אפרת לוין – מרפאה בעיסוק, ואביה שטרן – מורה שיקומית שאחראית על הגינה הטיפולית, דיווחו שהן החונכים והן החניכים נהנים מאד מהעבודה המשותפת, אינם נעדרים מפגישות הקבוצה, מרבים להעלות רעיונות ויוזמות, ומוכיחים מעורבות ותמיכה הדדית. הן ציינו שהחונכים מפגינים אחריות, הובלה ומנהיגות משתפת, וכי מושגות רבות ממטרות הפרויקט הנמצא בעיצומו, כולל העלאת הערך העצמי ופיתוח תחושת המסוגלות, וכן פיתוח מיומנויות חברתיות ותעסוקתיות, בדרך לשיקום בקהילה.

 

אביה שטרן אמרה: "חשיבות הזכייה בפרס של הקרן לעידוד יוזמות חינוכיות, היא לא רק בתחושת הסיפוק שהקנה לנו והכרה ביוזמתנו, אלא גם שבאמצעות הפרס הכספי שהקרן מעבירה לנו, אנו יכולים "להריץ" את הפרויקט ולקנות ציוד ההכרחי לקיומו (אדמה, כלי עבודה מקצועיים לגינה, צינורות השקיה, שתילים וזרעים) שבלעדיו לא היינו יכולים לבצע את ההכשרה הגננית בצורה מקצועית".

 

בביה"ס "מאור" לחינוך מיוחד שבמרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, לומדים תלמידים בני 11-21 בעלי הפרעות רגשיות ונפשיות, מחיפה, הקריות ועד לנהריה, טירת כרמל ויישובי חוף  הכרמל, נשר, טבעון, עוספיה ודלית אל כרמל, יישובי השומרון. ביה"ס מהווה חלק אינטגראלי ממחלקת אשפוז נוער ומחלקת אשפוז יום לנוער, כשהתלמידים זוכים לשילוב של טיפול פסיכיאטרי ולימודים עפ"י תכנית חינוכית שיקומית של משרד החינוך.

עבור לתוכן העמוד