לראשונה בארץ – כיתה למתבגרים מאושפזים דוברי ערבית בבי"ס מאור שבמרכז לבריאות הנפש טירת כרמל

ביס מאור - כיתת דוברי ערבית 3 צילמה דניאלה ליבוביץ (הגדל)

 

לראשונה בארץ, כיתה למתבגרים דוברי ערבית בתוך בי"ח פסיכיאטרי - בבי"ס מאור לחינוך מיוחד שמשרת את מחלקות אשפוז נוער שבמרכז לבריאות הנפש טירת כרמל.

הכיתה נותנת מענה כוללני: לימודי-חינוכי, טיפולי וחברתי מלא, כאשר דוברי ערבית מלווים את המורים והתלמידים לאורך כל שעות היום, כשהם מלמדים או מתרגמים בהתאם לצורך, גם בשיעורים מקצועיים כמו הוראת מתימטיקה, אנגלית, אמנות, ויש התארגנות מיוחדת עם ספרי לימוד ומשחקים. התלמידים דוברי הערבית גם משולבים בכל חיי ביה"ס עם תרגום לערבית, כמו לדוגמא סייעת דוברת ערבית שמתלווה לשיעורי הספורט, לעבודה בחממה ובגינה, לטיולים ועוד.

 

עד היום מתבגרים דוברי ערבית, המהווים כ- 15% מבני הנוער המאושפזים במחלקת נוער הסגורה של המרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, למדו בכיתות דוברות עברית, כששליטתם בשפה לעתים דלה. לצוות הייתה תחושה שהתקשורת לקויה, השפה היוותה לא פעם מכשול הן בטיפול והן בהוראה, כי דוברי הערבית התקשו להביע את עצמם בעברית, ומצב זה תסכל את המתבגרים ואת הצוות.

 

לדברי יעל לוין – מנהלת בי"ס מאור, בזכות הכיתה של דוברי ערבית ותגבור של מורים, סייעות ומטפל דוברי ערבית, הצוות החינוכי והצוות הרפואי ממוקדים יותר ומבינים טוב יותר את הקודים התרבותיים, מה שמאפשר להם לתת טיפול מיטבי ומענה לימודי אמיתי התואם את צרכי המתבגרים. דבר זה הביא לעלייה ברמת התפקוד הלימודי והחברתי של התלמידים דוברי ערבית, לשמחת כל הצוות.

 

עביר יונס – המחנכת, אמרה שהכיתה של דוברי הערבית משמשת להם "כיתת אם" וכתובת לפנות אליה בכל בעיותיהם, ומעניקה להם תחושה ביתית נוחה ותחושת שייכות לביה"ס. הכיתה היא מסגרת תומכת ובו זמנית מעמידה דרישות וגבולות ברורים ומדרבנת אותם להישגים לימודיים ולשיפור התפקוד. התלמידים דוברי הערבית משתפים זה את זה בחוויותיהם ובעיותיהם וה"ביחד" הזה מחזק אותם.

 

בבי"ס "מאור" לחינוך מיוחד שבמרכז לבריאות הנפש טירת כרמל, המשרת אוכלוסייה מאזור נרחב המשתרע מהגליל בצפון ועד השומרון בדרום, כולל חיפה, הקריות, יישובי חוף הכרמל ועוד, לומדים תלמידים בני 11-21 בעלי הפרעות רגשיות ונפשיות. הם זוכים לשילוב של טיפול פסיכיאטרי, טיפול פסיכולוגי, טיפול באמנויות, ולימודים עפ"י תכנית חינוכית שיקומית של משרד החינוך.

 

עבור לתוכן העמוד